Trojica najsvätejšia
(lat. Trinitas Dei)
v kresťanstve symbol Boha v trojjedinosti troch božských postáv: Boha Otca, Boha Syna a Boha Ducha Svätého. Založená na symbolike magického čísla 3, do kresťanskej symboliky prevzatá z pohanských verských predstáv. Za cirkevnú dogmu vyhlásená r. 381, za cirkevný sviatok v 14. storočí. Najjednoduchším vyjadrením trojjedinosti Božej bol od 16. storočia trojuholník so svätožiarou a schematickým znázornením Božieho oka. Objavoval sa na antependiách a pečatiach najmä u evanjelikov a kalvínov. Schému zobrazenia Trojice v podobe troch postáv alebo troch hláv uprednostňovala východná cirkev. V katolíckej časti Európy sa od 12. storočia presadila figurálna vertikálna kompozícia Bolestnej Trojice s Bohom otcom v pápežskom odeve, držiacim ukrižovaného Krista, pod nimi s Duchom svätým v podobe holubice, a neskôr kompozícia Víťaznej Trojice s Bohom otcom a Kristom vedľa seba, s nohami spočívajúcimi na zemeguli, ktorej pôvod smeruje k oltárnemu obrazu P. P. Rubensa. Obe kompozície sa šírili v 19. storočí prostredníctvom farbotlačí, ktorými sa v ľudovom prostredí na Slovensku inšpirovali ľudoví rezbári, kamenosochári a maliari obrazov maľovaných na skle.
v kresťanstve symbol Boha v trojjedinosti troch božských postáv: Boha Otca, Boha Syna a Boha Ducha Svätého. Založená na symbolike magického čísla 3, do kresťanskej symboliky prevzatá z pohanských verských predstáv. Za cirkevnú dogmu vyhlásená r. 381, za cirkevný sviatok v 14. storočí. Najjednoduchším vyjadrením trojjedinosti Božej bol od 16. storočia trojuholník so svätožiarou a schematickým znázornením Božieho oka. Objavoval sa na antependiách a pečatiach najmä u evanjelikov a kalvínov. Schému zobrazenia Trojice v podobe troch postáv alebo troch hláv uprednostňovala východná cirkev. V katolíckej časti Európy sa od 12. storočia presadila figurálna vertikálna kompozícia Bolestnej Trojice s Bohom otcom v pápežskom odeve, držiacim ukrižovaného Krista, pod nimi s Duchom svätým v podobe holubice, a neskôr kompozícia Víťaznej Trojice s Bohom otcom a Kristom vedľa seba, s nohami spočívajúcimi na zemeguli, ktorej pôvod smeruje k oltárnemu obrazu P. P. Rubensa. Obe kompozície sa šírili v 19. storočí prostredníctvom farbotlačí, ktorými sa v ľudovom prostredí na Slovensku inšpirovali ľudoví rezbári, kamenosochári a maliari obrazov maľovaných na skle.