sochahttps://www.ludovakultura.sk/wp-content/uploads/2017/10/socha1.jpg800871Centrum pre tradičnú ľudovú kultúruCentrum pre tradičnú ľudovú kultúru//www.ludovakultura.sk/wp-content/uploads/2020/03/ctlk_logotyp_vertikal-farebny-pozitivny_sk.svg
socha
väčší trojrozmerný objekt zobrazujúci skutočnosť plastickým náznakom. V ľudovom prostredí na Slovensku patrili k najrozšírenejším rezbársky, neskôr kamenosochársky vyrábané sakrálne skulptúry, ktoré sa umiestňovali na stĺpoch, lokalizovali pri okrajoch ciest (z toho ich označenie prícestné sochy), pred domami alebo na verejných miestach, kde bola ich prítomnosť podľa patronátnej funkcie zobrazovaného svätca najúčinnejšia. Preto napríklad sochy svätého Jána Nepomuckého, ochrancu vôd, stáli pri vodných tokoch, sochy svätého Floriána, ochrancu proti požiaru, v centre obce alebo pri požiarnej zbrojnici. Sakrálne sochy tohto druhu sa na Slovensku, podobne ako v iných krajinách strednej Európy, začali rozširovať od 18. storočia v súvislosti s rekatolizáciou. K najfrekventovanejším patrili sochy svätej Trojice, Panny Márie, Jána Nepomuckého, Floriána, Vendelína, súsošie Kalvárie. Z vďaky za ukončenie moru sa stavali tzv. morové stĺpy so sochami Panny Márie, svätého Sebastiána, Rozálie, Rocha, Vendelína. Donátormi sôch boli predstavitelia panstva, ktorému obec patrila, zámožnejší obyvatelia obce, bezdetní manželia alebo jednotlivci, ktorí ich stavali ako votívne pamätníky z vďaky za vypočutie prosby. O údržbu sôch sa starali rodiny donátorov alebo obec. Pri sochách, ktoré sa zvykli vysväcovať, sa konali podľa dátumu svätenia patróna v cirkevnom kalendári verejné pobožnosti.
Prícestná socha sv. Urbana, patróna vinohradníkov z konca 19. storočia. Ponitrie. Archív diapozitívov Ústavu etnológie SAV. Foto: O. Danglová
Prícestná socha sv. Antona. Oravské Veselé, 1833. Archív diapozitívov Ústavu etnológie SAV. Foto: O. Danglová
Prícestná socha sv. Urbana, patróna vinohradníkov z konca 19. storočia. Ponitrie. Archív diapozitívov Ústavu etnológie SAV. Foto: O. Danglová
Danglová, O.: Dekor/ Symbol. Dekoratívna tradícia na Slovensku a európsky kontext. Bratislava 2001. Langer, J. - Svobodová, J. – Robinsonová, M.: Krása v dreve zakliata. Palllas. Bratislava 1971.
Táto webová stránka používa cookies na zlepšenie vášho zážitku. Niektoré sú nevyhnutné pre fungovanie stránky, zatiaľ čo iné nám pomáhajú analyzovať a zlepšovať váš používateľský zážitok. Skontrolujte svoje možnosti a vyberte si.
Ak máte menej ako 16 rokov, uistite sa, že ste získali súhlas od svojich rodičov alebo opatrovníka na používanie nevyhnutných cookies.
Vaše súkromie je pre nás dôležité. Nastavenia cookies môžete kedykoľvek upraviť. Pre viac informácií o tom, ako používame údaje, prečítajte si naše zásady ochrany osobných údajov. Nastavenia môžete kedykoľvek zmeniť kliknutím na tlačidlo nastavení nižšie.
Upozorňujeme, že ak sa rozhodnete zakázať niektoré typy cookies, môže to ovplyvniť váš zážitok zo stránky a poskytované služby.
Základné cookies a služby umožňujú základné funkcie a sú nevyhnutné pre správne fungovanie webovej stránky. Tieto cookies a služby nevyžadujú súhlas používateľa podľa GDPR.
Marketingové služby používajú tretie strany, aby zobrazovali personalizované reklamy. Robia to sledovaním návštevníkov na viacerých webových stránkach.
Táto webová stránka používa cookies na zlepšenie vášho zážitku z prehliadania a zabezpečenie správneho fungovania stránky. Pokračovaním v používaní tejto stránky potvrdzujete a prijímate používanie cookies.