soškahttps://www.ludovakultura.sk/wp-content/uploads/2017/10/soska1.jpg733719Centrum pre tradičnú ľudovú kultúruCentrum pre tradičnú ľudovú kultúru//www.ludovakultura.sk/wp-content/uploads/2020/03/ctlk_logotyp_vertikal-farebny-pozitivny_sk.svg
soška
výtvarný druh zobrazujúci skutočnosť trojrozmerným, plasticky opracovaným artefaktom. Sošky mali v ľudovom prostredí na Slovensku v 18. a 19. storočí prevažne kultovo-apotropajnú funkciu. Zhotovovali sa najčastejšie z dreva alebo keramiky, umiestňovali sa v nike na štítoch a priečeliach domov alebo v kultovom kúte izby. Neposväcovali sa a ostali v dome aj po zmene majiteľa. Zostavy sošiek tvorili tiež základ vianočného betlehema. Tvorcami sošiek boli samoukovia alebo vyučení remeselníci – rezbári, stolári, mlynári, kamenári, keramikári. Námet sošiek najčastejšie spodoboval patronátnu postavu svätca. Najčastejšie sa viazal na typy zázračných, prevažne mariánskych sošiek, ktorých kult šírili pútnické centrá. Sošky Madony a Piety boli frekventované najmä u katolíckeho obyvateľstva západného Slovenska, severnej Oravy a v blízkosti banských miest, sošky Krista sa uprednostňovali v obciach severného a stredného Slovenska so zmiešaným katolíckym a evanjelickým obyvateľstvom. Väčšina sakrálnych sošiek nadväzovala na barokové, iba malá časť na gotické alebo renesančné ikonografické predlohy. Koncom 19. storočia sa pôvodné drevené sakrálne sošky začali nahrádzať soškami z porcelánu alebo sadry. Po formálnej stránke na vývinovú líniu tradičnej výroby sošiek nadviazali v 2. polovici 20. storočia rezbári-amatéri a vyučení keramikári (F. Kostka, I. Bizmajer a i.), ktorí sa zo sakrálnych námetov preorientovali na okruhy postáv z dedinského prostredia, žánrové obrázky ľudových zamestnaní;
nárečové označenie menšej rázsochy.
Drevená sakrálna plastika vo výklenku steny domu. Prochoť (okr. Žiar nad Hronom), 1971. Archív diapozitívov Ústavu etnológie SAV. Foto: E. Prandová
Pieta. Drevená soška. Okolie Žiliny, 19. storočie. SNM Etnografické múzeum v Martine. Foto: H. Bakaljarová
Drevená kolorovaná soška Madony. Vestenice, 19. storočie. Prevzaté z Danglová, O.: Folk Art. In Slovakia. European Context of Folk Culture, s. 271. Foto: A. Kotačková
Drevená sakrálna plastika vo výklenku steny domu. Prochoť (okr. Žiar nad Hronom), 1971. Archív diapozitívov Ústavu etnológie SAV. Foto: E. Prandová
Kovačevičová, S.: Ľudové skulptúry na Slovensku. In Slovenský národopis 17, 1969, s. 205-272. Okáľová, E.: Ľudové drevené sošky. Banská Bystrica 1964. Pišútová, I.: Súčasná ľudová plastika na Slovensku. Pallas, Bratislava 1976.
Táto webová stránka používa cookies na zlepšenie vášho zážitku. Niektoré sú nevyhnutné pre fungovanie stránky, zatiaľ čo iné nám pomáhajú analyzovať a zlepšovať váš používateľský zážitok. Skontrolujte svoje možnosti a vyberte si.
Ak máte menej ako 16 rokov, uistite sa, že ste získali súhlas od svojich rodičov alebo opatrovníka na používanie nevyhnutných cookies.
Vaše súkromie je pre nás dôležité. Nastavenia cookies môžete kedykoľvek upraviť. Pre viac informácií o tom, ako používame údaje, prečítajte si naše zásady ochrany osobných údajov. Nastavenia môžete kedykoľvek zmeniť kliknutím na tlačidlo nastavení nižšie.
Upozorňujeme, že ak sa rozhodnete zakázať niektoré typy cookies, môže to ovplyvniť váš zážitok zo stránky a poskytované služby.
Základné cookies a služby umožňujú základné funkcie a sú nevyhnutné pre správne fungovanie webovej stránky. Tieto cookies a služby nevyžadujú súhlas používateľa podľa GDPR.
Táto webová stránka používa cookies na zlepšenie vášho zážitku z prehliadania a zabezpečenie správneho fungovania stránky. Pokračovaním v používaní tejto stránky potvrdzujete a prijímate používanie cookies.