zbojnícke piesne
skupina folklórnych piesní so zbojníckou tematikou. Rozšírené sú predovšetkým v horských oblastiach Slovenska. Hudobne-štýlovo i spôsobom zobrazenia reality sú blízke pastierskym piesňam (ovčiarskym) a čiastočne sa s nimi aj prelínajú.
Rozlišujeme:
Zbojnícka. Terchová (okr. Žilina), 1926.
Rozlišujeme:
- lyrické zbojnícke piesne, ktoré zobrazujú zbojníkov prostredníctvom romantizujúcich hrdinských, prírodných a pastierskych motívov. Charakteristické sú aj 6–8 slabičnými štvorveršiami a modálnymi melódiami, ovplyvnenými aerofónmi (píšťaly, fujara). Väzba textu a melódie býva labilná, časté sú monostrofy;
- naratívne piesne a balady, ktoré sú textovo rozsiahlejšie. Odlišné sú tiež tým, že niektoré síce oslavujú konkrétnych zbojníkov, ale väčšina hodnotí ich činy kriticky. V nápevoch sa výraznejšie objavujú regionálne štýly, vyskytujú sa v nich modálne fujarové melódie i novšie dur-molové tóniny. Veľká časť naratívnych piesní s negatívnym postojom ku zbojníkom je medzinárodne rozšírená, naproti tomu lyrické piesne, zobrazujúce každodenný zápas o holý život i tragickosť smrti zbojníka, majú zväčša autochtónny slovenský pôvod.
Zbojnícke piesne patria k typickým mužským piesňam. Niektoré sa vyskytujú iba v určitých regiónoch (o Jánošíkovi, Vdovčíkovi, ale tiež neosobné lyrické piesne), iné sa stali súčasťou celonárodného repertoáru (napr. Pijú chlapci, pijú, v kamenej pivnici…).