vývesný štít

vývesný štít

vývesný štít 800 859 Centrum pre tradičnú ľudovú kultúru

vývesný štít

(firemný štít, firemná tabuľa)
vonkajšie označenie podniku, umiestnené na obchodných alebo remeselných prevádzkach. Identifikuje názov podniku (firmu), niekedy i príslušnosť k remeslu. Firemné štíty mali v obchode a remesle dôležitý informačný význam už za feudalizmu, keď sa v mestách používali vo forme maľovaných tabúľ alebo plastík. Pre široké vrstvy menej gramotného obyvateľstva znamenali toľko, ako v súčasnosti nápis označujúci prevádzku. Väčšie obchody mali osobitné obchodné značky už v 15.–16. storočí. Podľa motívov znakov podnikov sa chodilo napr. k Zlatému orlovi, k Striebornej gule, k Zlatej reťazi, k Levovi, k Zlatému koníčkovi, k Červenému koníčkovi apod. Na umeleckom stvárnení firemných štítov, používaných v mestách, záležalo aj magistrátom, preto nesmeli byť vyvesené bez ich súhlasu. Napriek tomu, že sa začali neskôr rozširovať predpismi uzákonené firemné tabule s nápismi (s menom majiteľa, názvom obchodného a remeselného odboru), ako súčasť vonkajšej reklamy pretrvávali, i keď v menšej miere, aj niektoré pôvodné spôsoby vonkajšieho firemného označovania. Popri informačnej funkcii pretrvávajú dodnes ako zaujímavý výtvarný prvok a umelecké dielo v sídelnom priestore. Dodnes sa objavuje používanie firemných názvov, ako napr. U husi ap.

Firemný štít U sitára. Vyvesený bol na dielni bratislavského remeselníka. Prevzaté : Forbath, E.: Dejiny bratislavského obchodu v 18. a 19. storočí (1699 - 1873). Bratislava 1959.
Firemný štít U sitára. Vyvesený bol na dielni bratislavského remeselníka. Prevzaté : Forbath, E.: Dejiny bratislavského obchodu v 18. a 19. storočí (1699 - 1873). Bratislava 1959.

AutorĽubica Falťanová

Literatúra

Forbath, E.: Dejiny bratislavského obchodu v 18. a 19. storočí (1699 - 1873). Bratislava 1959.

Preskočiť na obsah