vojenské a regrútske piesne
skupina folklórnych piesní o vojenskom živote. Špecifické sú tým, že v nich nachádzame najviac historických informácií. Majú prevažne lyrický charakter, menej je lyricko-epických a patria sem aj nepočetné balady. Vyznačujú sa mimoriadne pestrou tematikou:
a) regrútske piesne zaznamenávajú historické spôsoby náboru alebo nástupu do vojenskej služby (lapačky, verbovačky, odvody, asentírky, rukovačky). Obsahujú motívy násilného lapania, ľstivého chytania alebo lákania mládencov, novšie sú piesne o povinnom rukovaní (zavedenom r. 1868);
b) vojenské piesne zaznamenávajú zážitky z vojenského tábora, kasární, bojiska, popretkávané motívmi lásky k milej, matke, domovu, obáv zo zranenia i smrti. Texty o jednotlivých historických vojnách ozvláštňujú charakteristické dobové a geografické reálie. K najstarším patria protiturecké piesne, Rákoczyho povstanie reflektujú nepočetné kurucké piesne. V iných sa spieva o vojnách s Prusmi, napoleonských vojnách, revolučnom roku 1848 a ďalších udalostiach. Najrozsiahlejší je počet vojenských piesní o 1. svetovej vojne. Texty majú prevažne spomienkový a subjektívny charakter a zdôrazňujú utrpenie späté s vojnou, čím vyznievajú predovšetkým protivojnovo. Nachádzame v nich niektoré paralely s protivojnovými letákovými piesňami.
Melódie regrútskych a vojenských piesní sú dokladom dlhodobej aktuálnosti a životnosti týchto piesní v repertoári. Vyznačujú sa hudobnými štýlmi viacerých vývinových vrstiev od predharmonickej (napr. kvinttonálneho typu) cez modálnu medzivrstvu až po prejavy novšieho harmonického myslenia (piesne novouhorské a západoeurópskeho typu). K najpočetnejším patria nápevy s harmonickým myslením, ktoré v rámci Slovenska súvisia s inými lyrickými piesňami rôznych druhov a tematiky. Vojenské a regrútske piesne tvoria spolu asi 4 % piesňového repertoáru. Terénne výskumy zaznamenali znovuoživenie niektorých tradičných vojenských piesní počas 2. svetovej vojny.
Vojenská pieseň. Vrádište (okr. Skalica), 1950.
Dva rôčki som republiku slúživ... Spieva Juraj Lietava z Môťovej (okr. Zvolen), 1967. Archív Vladimíra Kyseľa.
a) regrútske piesne zaznamenávajú historické spôsoby náboru alebo nástupu do vojenskej služby (lapačky, verbovačky, odvody, asentírky, rukovačky). Obsahujú motívy násilného lapania, ľstivého chytania alebo lákania mládencov, novšie sú piesne o povinnom rukovaní (zavedenom r. 1868);
b) vojenské piesne zaznamenávajú zážitky z vojenského tábora, kasární, bojiska, popretkávané motívmi lásky k milej, matke, domovu, obáv zo zranenia i smrti. Texty o jednotlivých historických vojnách ozvláštňujú charakteristické dobové a geografické reálie. K najstarším patria protiturecké piesne, Rákoczyho povstanie reflektujú nepočetné kurucké piesne. V iných sa spieva o vojnách s Prusmi, napoleonských vojnách, revolučnom roku 1848 a ďalších udalostiach. Najrozsiahlejší je počet vojenských piesní o 1. svetovej vojne. Texty majú prevažne spomienkový a subjektívny charakter a zdôrazňujú utrpenie späté s vojnou, čím vyznievajú predovšetkým protivojnovo. Nachádzame v nich niektoré paralely s protivojnovými letákovými piesňami.
Melódie regrútskych a vojenských piesní sú dokladom dlhodobej aktuálnosti a životnosti týchto piesní v repertoári. Vyznačujú sa hudobnými štýlmi viacerých vývinových vrstiev od predharmonickej (napr. kvinttonálneho typu) cez modálnu medzivrstvu až po prejavy novšieho harmonického myslenia (piesne novouhorské a západoeurópskeho typu). K najpočetnejším patria nápevy s harmonickým myslením, ktoré v rámci Slovenska súvisia s inými lyrickými piesňami rôznych druhov a tematiky. Vojenské a regrútske piesne tvoria spolu asi 4 % piesňového repertoáru. Terénne výskumy zaznamenali znovuoživenie niektorých tradičných vojenských piesní počas 2. svetovej vojny.