ozembuch

ozembuch

ozembuch 800 1124 Centrum pre tradičnú ľudovú kultúru

ozembuch

prevažne kombinovaný samoznejúci hudobný nástroj. Na palici (80 – 160 cm) sú pripevnené rôzne sústavy plieškov, zvoncov a činela, na ktorú sa udiera. Pri natriasaní pliešky narážajú na seba a vydávajú chrastivý, cinkotavý zvuk. Od vrchu sa natiahnu drôtené struny, ktoré imitujú strunný nástroj, ale na struny sa iba udiera jednoduchou alebo zúbkovanou palicou. Na niektorých nástrojoch je na vrchu voľne osadená činela alebo vyrezaná komická tvár či postava. Činely sa môžu upevniť aj v stredovej časti. Údery na drôtené struny a činel sa rytmicky striedajú s údermi nástroja o podlahu. Na spodnom konci palice býva tlmiaca guma, aby tvrdý úder neprehlušil bohatší zvuk chrastidiel. V strednej časti môže byť upevnený malý bubon, ktorý slúži ako udieraný membrafón. Ozembuch nemá konštrukčné pravidlá, jeho stavba je ponechaná na fantáziu a zvukovú predstavu výrobcu a užívateľa. Je variabilným a mnohodimenzionálnym ľudovým nástrojom rozmanitého zvuku, tvaru a charakteru. Slúži ako sprievod k tancu, ale používali ho najmä žobráci a potulní muzikanti ako zábavku na jarmokoch. Dnes sa uplatňuje najmä vo fašiangovej obchôdzke masiek. Zvláštnosť a nekonvenčnosť ozembuchu zvyšuje používanie samorastu ako nosnej palice, tvarovanie a vyrezávanie do tvaru zvierat, tváre a fantastických postáv. Používa sa tiež ako sprievod k heligónke a spevu.

Ozembuch. Hrá J. Hamar z Kozároviec (okr. Levice), 2008. Archív Koordinačného centra TĽK.

Ozembuch a hubafón. Muzikant M. Čurgaly, Dobšiná (okr. Rožňava), 80. roky 20. storočia. Foto T. Szabó.
Ozembuch a hubafón. Muzikant M. Čurgaly, Dobšiná (okr. Rožňava), 80. roky 20. storočia. Foto T. Szabó.

AutorOskár Elschek

Pozri aj
Literatúra

Elschek, O.: Slowakische Volksmusikinstrumente. Die Volksmusikinstrumente der Tschechoslowakei, Teil 2. Handbuch der europäischen Volksmusikinstrumente Serie I. Band 2. VEB Deutscher Verlag für Musik, Leipzig 1983, 45-49.

Preskočiť na obsah