modrotlačhttps://www.ludovakultura.sk/wp-content/uploads/2017/10/modrotlac2.jpg8001058Centrum pre tradičnú ľudovú kultúruCentrum pre tradičnú ľudovú kultúru//www.ludovakultura.sk/wp-content/uploads/2020/03/ctlk_logotyp_vertikal-farebny-pozitivny_sk.svg
modrotlač
indigom farbená bavlnená látka s tlačenými vzormi. Negatívne vzorovanie sa docieľuje tzv. rezervou – zamedzením farbenia látky v mieste vzoru. Na podobnom princípe je založené aj batikovanie. Ako rezerváž sa pri výrobe modrotlače používala krycia kaša – pap, ktorá sa nanášala ručne tlačením pomocou modrotlačiarskych foriem, novšie strojom pomocou perrotiny. Potlačené plátno sa po zaschnutí farbilo ponorením do kadí naplnených indigovým roztokom (kypa). Rezerva sa odstraňovala praním v roztoku kyseliny sírovej. Usušené plátno sa mangľovalo. Čím bol mangeľ ťažší, tým bolo plátno lesklejšie a vzor výraznejší. Najstaršia zachovaná modrotlač z územia Slovenska pochádza z 1783 z Kremnice a z 1784 z Dobšinej. Do ľudového odevu a textilu prenikla v 19. storočí a rozvetvila sa do rozmanitých lokálnych podôb, prispôsobených vkusu vidieckych odberateľov, ktorí si modrotlač objednávali podľa vzorníkov priamo v dielňach alebo kupovali na jarmokoch. Jednotlivé dielne mali svoje rajóny a vedeli, čo sa v ktorej dedine či regióne požaduje. Pôvodnejšie a staršie boli veľké vzory tlačené ručne drevenými formami z hruškového alebo orechového, javorového, slivkového dreva. V 1. polovici 20. storočia boli ešte v obľube v Turci, Liptove, Spiši, Šariši. Novšie drobnejšie vzory sa tlačili formami s vbíjanými mosadznými drôtikmi a plieškami, ktoré boli pre svoju trvanlivosť vhodné na strojovú tlač. Uplatnili sa na západnom a východnom Slovensku. Okrem modro-bielej modrotlače sa pomocou rozličných rezerv vyrábala aj modrotlač so žltým, zeleným, bledomodrým alebo oranžovým dekórom.
Detail vzoru z tkaniny na perinové povlaky. Veľká pri Poprade (okr. Poprad), 1950. Prevzaté z Vydra, J.: Ľudová modrotlač na Slovensku. Bratislava 1954, obr. 64
Kyticový vzor zo zástery. Stredné Slovensko, 2. polovica 20. storočia. Archív diapozitívov Ústavu etnológie SAV. Foto H. Bakaljarová, 1989
Modrotlačová bordúra zo zástery. Horehronie, začiatok 20. storočia. Archív diapozitívov Ústavu etnológie SAV. Foto H. Bakaljarová, 1989
Detail vzoru z tkaniny na perinové povlaky. Dielňa E. Monštku. Hranovnica (okr. Poprad),1950. Prevzaté z Vydra, J.: Ľudová modrotlač na Slovensku. Bratislava 1954, obr. 73
Detail vzoru z tkaniny na perinové povlaky. Veľká pri Poprade (okr. Poprad), 1950. Prevzaté z Vydra, J.: Ľudová modrotlač na Slovensku. Bratislava 1954, obr. 64
Vydra, J.: Ľudová modrotlač na Slovensku. Bratislava 1954. Danglová, O.: Má ešte dnes remeslo zlaté dno? Príbeh modrotlačiarskej dielne Stanislava Trnku. In Remeslo/Umenie/Dizajn 2008, č. 2 s. 34.
Táto webová stránka používa cookies na zlepšenie vášho zážitku. Niektoré sú nevyhnutné pre fungovanie stránky, zatiaľ čo iné nám pomáhajú analyzovať a zlepšovať váš používateľský zážitok. Skontrolujte svoje možnosti a vyberte si.
Ak máte menej ako 16 rokov, uistite sa, že ste získali súhlas od svojich rodičov alebo opatrovníka na používanie nevyhnutných cookies.
Vaše súkromie je pre nás dôležité. Nastavenia cookies môžete kedykoľvek upraviť. Pre viac informácií o tom, ako používame údaje, prečítajte si naše zásady ochrany osobných údajov. Nastavenia môžete kedykoľvek zmeniť kliknutím na tlačidlo nastavení nižšie.
Upozorňujeme, že ak sa rozhodnete zakázať niektoré typy cookies, môže to ovplyvniť váš zážitok zo stránky a poskytované služby.
Základné cookies a služby umožňujú základné funkcie a sú nevyhnutné pre správne fungovanie webovej stránky. Tieto cookies a služby nevyžadujú súhlas používateľa podľa GDPR.
Táto webová stránka používa cookies na zlepšenie vášho zážitku z prehliadania a zabezpečenie správneho fungovania stránky. Pokračovaním v používaní tejto stránky potvrdzujete a prijímate používanie cookies.