keperhttps://www.ludovakultura.sk/wp-content/uploads/2017/10/keper1.jpg800792Centrum pre tradičnú ľudovú kultúruCentrum pre tradičnú ľudovú kultúru//www.ludovakultura.sk/wp-content/uploads/2020/03/ctlk_logotyp_vertikal-farebny-pozitivny_sk.svg
keper
väzba tkanín, založená na striedaní skupín dolných a horných nití takým spôsobom, že horné nite vytvárajú na povrchu tkanín šikmé vrúbky alebo z nich zložené geometrické obrazce. V domáckych tkaninách v 19. a 20. storočí, po plátnovej a ripsovej tretia najviac používaná väzba. V domáckom tkaní sa názov keper nepoužíval. Domácky tkaný štvorväzný keper (1 horná a 3 dolné nite) nazývali (aj v remeselnom tkáčstve) drilich, drelich, trilich, na Horehroní činovať, činovatina. Remeselníci tkali aj trojväzný keper (striedanie 1 horná a 2 dolné nite): napríklad súkno nazývané trojka. V historických prameňoch má pomenovanie cvilich. Názvy cvilich a drilich majú pôvod v nemčine (zwilich = dvojniťový, drillich = trojniťový). Remeselní tkáči tkali aj cirkas, v ktorého väzbe sa v jednom riadku striedali napríklad dvojice horných a dolných nití, čím vznikal na oboch stranách tkaniny rovnaký vzor. Z domácky tkaného kepru zhotovovali odevné (stanky, zástery, družbovské ručníky ap.) a bytové textílie (obrusy, obliečky na periny a vankúše, kútne plachty). Boli tkané na ľanovej alebo bavlnenej osnove, najmä červeným bavlneným útkom. Keprovú väzbu mali aj ľanové a konopné vrecia (plachty), i niektoré druhy súkna (obojlícna karazia, garažia).
Trojbodová keprová väzba pravosmerná (schéma). Archív kresieb Ústavu etnológie SAV v Bratislave. Kresba J. Zajonc.
Štvorbodová keprová väzba ľavosmerná (schéma). Archív kresieb Ústavu etnológie SAV v Bratislave. Kresba J. Zajonc.
Detail keprovej tkaniny používanej na obliečky perín. Polomka (okr. Brezno), 1. polovica 20. storočia. Archív diapozitívov Ústavu etnológie SAV v Bratislave. Foto H. Bakaljarová.
Detail obliečky z navracaného kepru, nazývaného trilich. Batizovce (okr. Poprad), 1. polovica 20. storočia. Archív diapozitívov Ústavu etnológie SAV v Bratislave. Foto H. Bakaljarová.
Trojbodová keprová väzba pravosmerná (schéma). Archív kresieb Ústavu etnológie SAV v Bratislave. Kresba J. Zajonc.
Táto webová stránka používa cookies na zlepšenie vášho zážitku. Niektoré sú nevyhnutné pre fungovanie stránky, zatiaľ čo iné nám pomáhajú analyzovať a zlepšovať váš používateľský zážitok. Skontrolujte svoje možnosti a vyberte si.
Ak máte menej ako 16 rokov, uistite sa, že ste získali súhlas od svojich rodičov alebo opatrovníka na používanie nevyhnutných cookies.
Vaše súkromie je pre nás dôležité. Nastavenia cookies môžete kedykoľvek upraviť. Pre viac informácií o tom, ako používame údaje, prečítajte si naše zásady ochrany osobných údajov. Nastavenia môžete kedykoľvek zmeniť kliknutím na tlačidlo nastavení nižšie.
Upozorňujeme, že ak sa rozhodnete zakázať niektoré typy cookies, môže to ovplyvniť váš zážitok zo stránky a poskytované služby.
Základné cookies a služby umožňujú základné funkcie a sú nevyhnutné pre správne fungovanie webovej stránky. Tieto cookies a služby nevyžadujú súhlas používateľa podľa GDPR.
Marketingové služby používajú tretie strany, aby zobrazovali personalizované reklamy. Robia to sledovaním návštevníkov na viacerých webových stránkach.
Táto webová stránka používa cookies na zlepšenie vášho zážitku z prehliadania a zabezpečenie správneho fungovania stránky. Pokračovaním v používaní tejto stránky potvrdzujete a prijímate používanie cookies.