dvojité píšťalyhttps://www.ludovakultura.sk/wp-content/uploads/2017/10/dvojite-pistaly-a-ad17444b.jpg800768Centrum pre tradičnú ľudovú kultúruCentrum pre tradičnú ľudovú kultúru//www.ludovakultura.sk/wp-content/uploads/2020/03/ctlk_logotyp_vertikal-farebny-pozitivny_sk.svg
dvojité píšťaly
sú rozšírením jednoduchých šesťdierkových píšťal o jednu ďalšiu píšťalovú trubicu, ktorá je spravidla bez hmatových dierok. Dĺžka oboch píšťal sa pohybuje zhodne medzi 30 – 50 cm, hrúbka jednej píšťaly neprekračuje 3 cm. Píšťalka s hmatovými otvormi leží spravidla na pravej strane. V hlavici oboch píšťal je rovnako veľký oblôčik, aby mali zhodný zvuk. Obe sú mierne pritočené k stredu, aby hráč mohol do nich fúkať rovnako intenzívne. Sú dva typy dvojitých píšťal:
podpolianska dvojačka, dvojka, ktorá sa skladá z dvoch samostatných, ale vlastnosťami rovnakých píšťalových trubíc, ktoré sú spravidla k sebe pripojené dvomi mosadznými obručami. Sú bohato zdobené podpolianskymi rastlinnými kvetmi a pri dierkach geometrickými vzormi, vyleptanými kyselinou. Zriedkavejšie sú nástroje zdobené vyrezávanými reliéfovými vzormi s pastierskou tematikou. Nástroje sú hrané obzvlášť virtuóznou technikou, podobne ako jednoduché podpolianske píšťaly, avšak s vyššími nárokmi na dvojhlasnú hru. Hráči využívajú bordúnovo spoluznejúcu bezdierkovú píšťalu prefukovaním do alikvotných tónov. Prejavuje sa to najmä v technike tzv. trojčenia, pri ktorej sa hrá len na troch spodných dierkach píšťaly. Repertoár je výrazne pastiersky a zbojnícky, tanečného charakteru;
typ valaskej dvojky z hornej Oravy pozostáva z jedného kompaktného nástroja, v ktorom sú vyvŕtané dva paralelne prebiehajúce píšťalové kanály, pravý z nich má vyvŕtaných šesť hmatových otvorov. Vykreslené sú geometrickými ornamentmi. Hra na nich je komplikovanejšia, s mnohými rytmickými nepravidelnosťami a melodickými ozdobami, spojenými so zvukom druhej píšťaly, jej prefukovaním do oktávy. Repertoár pochádza z oravských pastierskych piesní.
Dvojačka. Hrá a spieva M. Štesko z Banskej Bystrice, 2011. Archív Koordinačného centra TĽK.
Píšťalkár F. Filek zo Zuberca (okr. Tvrdošín). Vedecký archív ÚEt SAV. Foto K. Schreiberová 1973.
Bača P. Vajda z Priechodu (okr. Banská Bystrica). Vedecký archív ÚEt SAV, reprodukcia, 80. roky 20. storočia.
Píšťalkár F. Filek zo Zuberca (okr. Tvrdošín). Vedecký archív ÚEt SAV. Foto K. Schreiberová 1973.
Elschek, O.: Slowakische Volksmusikinstrumente. Die Volksmusikinstrumente der Tschechoslowakei, Teil 2. Handbuch der europäischen Volksmusikinstrumente Serie I. Band 2. VEB Deutscher Verlag für Musik, Leipzig 1983, 190-193. Elschek, O.: Slovenské ľudové píšťaly a ďalšie aerofóny. Bratislava 1991, 193-200. Plavec, M.: Majstri. Výrobcovia ľudových hudobných nástrojov na Slovensku. Bratislava 2003, 16-29, 300-304.
Táto webová stránka používa cookies na zlepšenie vášho zážitku. Niektoré sú nevyhnutné pre fungovanie stránky, zatiaľ čo iné nám pomáhajú analyzovať a zlepšovať váš používateľský zážitok. Skontrolujte svoje možnosti a vyberte si.
Ak máte menej ako 16 rokov, uistite sa, že ste získali súhlas od svojich rodičov alebo opatrovníka na používanie nevyhnutných cookies.
Vaše súkromie je pre nás dôležité. Nastavenia cookies môžete kedykoľvek upraviť. Pre viac informácií o tom, ako používame údaje, prečítajte si naše zásady ochrany osobných údajov. Nastavenia môžete kedykoľvek zmeniť kliknutím na tlačidlo nastavení nižšie.
Upozorňujeme, že ak sa rozhodnete zakázať niektoré typy cookies, môže to ovplyvniť váš zážitok zo stránky a poskytované služby.
Základné cookies a služby umožňujú základné funkcie a sú nevyhnutné pre správne fungovanie webovej stránky. Tieto cookies a služby nevyžadujú súhlas používateľa podľa GDPR.
Táto webová stránka používa cookies na zlepšenie vášho zážitku z prehliadania a zabezpečenie správneho fungovania stránky. Pokračovaním v používaní tejto stránky potvrdzujete a prijímate používanie cookies.