Železničné parné dedičstvo

Železničné parné dedičstvo

Železničné parné dedičstvo 2560 1920 Centrum pre tradičnú ľudovú kultúru
Na území dnešného Slovenska sa parné železnice výraznejšie rozvíjali od polovice 19. storočia. Výstavba dráh natrvalo zabezpečila plynulú dopravu tovarov a neskôr ľudí. Súčasťou železničnej siete sa stali aj úzkorozchodné trate. V tiahlych dolinách Karpatského oblúka tak vznikol efektívny dopravný systém lesných železníc. Okrem nich existovali poľné, cukrovarské, priemyselné, banské, stavebné, vojenské, ale aj lokálne, lanové, turistické či dokonca detské – pionierske dráhy. Na niektorých z nich sa dodnes udržuje pri živote prevádzka parných rušňov: Čiernohronská lesná železnica v Čiernom Balogu, Košická detská historická železnica, Oravská lesná železnica v Oravskej Lesnej – Tanečníku, Kysucká lesná železnica vo Vychylovke, Považská lesná železnica v Pribyline či Nitrianska poľná železnica a ďalších 10 rušňových dep na Slovensku (Bratislava – Východné, Bratislava – Hlavné, Vrútky, Prievidza, Nové Mesto n. Váhom, Poprad, Tisovec, Zvolen, Košice, Haniska pri Košiciach).
Zachovávaním železničného parného dedičstva dochádza nielen k oživovaniu kultúrnych a technických pamiatok, ale aj k udržaniu zvykov, zložitých zručností, veľkého súboru činností, znalostí a vedomostí najrôznejších profesií, ako sú: uhliari; zapaľovači, popoliari, kotlári, predkurovači, ložiskári, zámočníci, hodinári, vymývači kotlov, udržiavači ohňa, vyhasínači , vzduchári, „westingári“ (opravári bŕzd). Z celého radu špecifických zvykov sa na väčšine miest zachovalo privítanie nováčika umazaním sadzami či zavretím do dymnice, nosenie čiapky – tzv. rádiovky učňami či nosenie bielych rukavičiek rušňovodičom.
Úloha ľudí, ktorí sa snažia zachovávať parné dedičstvo, je nezastupiteľná pre udržanie celého súboru týchto znalostí a zručností potrebných pre živú parnú prevádzku.
Komunita udržiavateľov tradície prevádzky parných rušňov naďalej odovzdáva informácie a praktiky z generácie na generáciu. Pôvodne sa tak dialo v komunite železničiarov inštitucionálne, dnes predovšetkým v komunite nadšencov, ktorým nie je ľahostajný osud činností a znalostí spojených s prevádzkou parných lokomotív. Z tohto dôvodu ani ukončenie parnej trakcie na našich železniciach po roku 1980 neznamenalo definitívne ukončenie parnej prevádzky. Tá sa postupne sústredila na oblasť rozvíjania kultúrneho a technického dedičstva, múzejnej prezentácie a cestovného ruchu.
Predkladateľ
Ľubomír Lehotský
Rok zápisu
2025
Certifikát číslo
CTLK-RZNKD-2024/003

   

Galéria
Preskočiť na obsah

Táto webová stránka používa cookies na zlepšenie vášho zážitku z prehliadania a zabezpečenie správneho fungovania stránky. Pokračovaním v používaní tejto stránky potvrdzujete a prijímate používanie cookies.

Prijať všetky Prijať len potrebné