viachlashttps://www.ludovakultura.sk/wp-content/themes/movedo/images/empty/thumbnail.jpg150150Centrum pre tradičnú ľudovú kultúruCentrum pre tradičnú ľudovú kultúru//www.ludovakultura.sk/wp-content/uploads/2020/03/ctlk_logotyp_vertikal-farebny-pozitivny_sk.svg
viachlas
spoločný prejav viacerých spevákov, ktorí vytvárajú rozdielne melodické a rytmické hlasy spojené do jednotného hudobného prednesu. Vokálny viachlas je vnútorne bohato regionálne, ale i žánrovo diferencovaný. Na západnom Slovensku sa využíva novšia forma terciového a sextového paralelizmu a ich voľná harmonická kombinácia (Záhorie, myjavské kopanice, v Nitriansku a na Dolnom Trenčiansku) v svadobných, ľúbostných, regrútskych a vojenských piesňach. Stredné a severné Slovensko má voľnejšie a funkčne diferencované vedenie hlasov, najmä na Kysuciach, Orave, Horehroní, Hornom Liptove, na Gemeri a Spiši. Ich štýl siaha od terciového, kvartového a kvintového paralelizmu po trojzvukové kombinácie a improvizované komorné a zborové formy v trávniciach, koseckých, pastierskych, zbojníckych, drevorubačských a ľúbostných piesňach až po heterofonické vedenie hlasov (severný Spiš). Východné Slovensko vytvára viachlasné prejavy heterofonického štýlu (medzi unisonom a voľným vybočením hlasov), najmä v mužských regrútskych spevoch a ženy v čisto vokálne prednesených tanečných kolesových tancoch a piesňach. Viachlasné spevné prejavy sú spojené s výraznými spevnými technikami. Muži spievajú na severe vysokým emfatickým, exaltovaným hlasom a mohutným, farebne vyváženým zborovým prejavom v Gemeri, na Spiši, Liptove a Horehroní. Ženy uprednostňujú na severe a severovýchode silný hrudný hlas a prenikavý spevný prejav, na východe, severovýchode a strednom Slovensku jemný, vysoký a znelý hlavový tón. Rozmanité viachlasné techniky a spôsoby prednesu prispievajú k výraznej interpretačnej a umeleckej úrovni spevnej tradície na Slovensku. Vyzdvihnúť možno horehronský viachlas či ženské spevy heterofonického štýlu na Spiši.
AutorAlica Elscheková
Literatúra
Burlasová, S.: Viachlasný spev na Horehroní. In: Interetnické vzťahy vo folklóre karpatskej oblasti. Bratislava 1980, 207–223. Elscheková, A.: Kultúrna geografia tradičných foriem viachlasu so zreteľom na typy rozšírené na Slovensku. In: Ethnomusicologicum Asco art&science Bratislava, 1, 1993, 41–75.
Táto webová stránka používa cookies na zlepšenie vášho zážitku. Niektoré sú nevyhnutné pre fungovanie stránky, zatiaľ čo iné nám pomáhajú analyzovať a zlepšovať váš používateľský zážitok. Skontrolujte svoje možnosti a vyberte si.
Ak máte menej ako 16 rokov, uistite sa, že ste získali súhlas od svojich rodičov alebo opatrovníka na používanie nevyhnutných cookies.
Vaše súkromie je pre nás dôležité. Nastavenia cookies môžete kedykoľvek upraviť. Pre viac informácií o tom, ako používame údaje, prečítajte si naše zásady ochrany osobných údajov. Nastavenia môžete kedykoľvek zmeniť kliknutím na tlačidlo nastavení nižšie.
Upozorňujeme, že ak sa rozhodnete zakázať niektoré typy cookies, môže to ovplyvniť váš zážitok zo stránky a poskytované služby.
Základné cookies a služby umožňujú základné funkcie a sú nevyhnutné pre správne fungovanie webovej stránky. Tieto cookies a služby nevyžadujú súhlas používateľa podľa GDPR.
Táto webová stránka používa cookies na zlepšenie vášho zážitku z prehliadania a zabezpečenie správneho fungovania stránky. Pokračovaním v používaní tejto stránky potvrdzujete a prijímate používanie cookies.