cimbalová hudbahttps://www.ludovakultura.sk/wp-content/uploads/2017/10/cimbalova-hudbafoto0071.jpg8001133Centrum pre tradičnú ľudovú kultúruCentrum pre tradičnú ľudovú kultúru//www.ludovakultura.sk/wp-content/uploads/2020/03/ctlk_logotyp_vertikal-farebny-pozitivny_sk.svg
cimbalová hudba
ľudové hudobné združenie, v ktorom jeden cimbal hrá spolu s viacerými sláčikovými nástrojmi, prípadne s klarinetom. Na Slovensku sa cimbal využíva v muzikách od 17. storočia. Obsadenie je doložené z 18. a 19. storočia a pozostávalo z huslistu, malej basy, cimbalu a klarinetu. V priebehu 19. storočia sa rozšírilo obsadenie zo 4 na 8 a viac hráčov (v hudbe S. Dudíka).
Rómski muzikanti rozšírili svoj inštrumentár o cimbal na prelome 17. a 18. storočia. V 18. storočí boli známe gemerské muziky s primášmi ako M. Barna, Š. Cinka, ich vnučka Cinka Panna, J. Bihari a rómski muzikanti z Galanty. Hrali v šľachtickom, vojenskom, malomestskom a v mestskom prostredí. Budili obdiv vo Viedni, v Bratislave, v Budapešti, v Košiciach a v ďalších mestách. Stali sa významnými nositeľmi a tvorcami celouhorského verbunkovského štýlu v ľudovej zábavnej, tanečnej a zľudovenej hudbe. Na Slovensku viedli známe cimbalové hudby J. Pihík, S. Dudík a muzikanti z rómskych rodín Piťovcov, Baloghovcov, Berkyovcov, Čonkovcov, Oláhovcov, Ráczovcov, Paláčovcov, Radičovcov a ďalších.
Sólistické schopnosti nástroja sa uplatňujú v cimbalových muzikách vo virtuóznych koncertantných medzihrách a v ozdobných variáciách. Cimbal vyniká farebnou bohatosťou zvuku, využíva rozložené akordy a behy, harmonický viachlas a podporuje akcentovanými údermi rytmický sprievod muziky. Je zvukovým pojidlom medzi melódiou predníka, rytmizovanými akordmi jedného alebo viacerých kontrášov a podporuje harmonický základ muziky, tvorený kontrabasom, a vôbec hlboko ladenými veľkými sláčikovými nástrojmi. Pokiaľ v staršom období chýbal v hudbách kontráš, harmonickú funkciu vyplňoval hráč na cimbale. Cimbal sa stal charakteristickou súčasťou slovenských ľudových muzík najmä na Myjave, Horehroní, Podpoľaní, v Gemeri, Šariši a Zemplíne.
Zápis cimbalovej hudby s klarinetom, primáš Ján Hluchý, Myjava. Zapísala L. Mikušová 2006.
Cimbalová hudba z Podkoníc (okres Banská Bystrica), 1924. Vedecký archív ÚEt SAV.
Zápis cimbalovej hudby s klarinetom, primáš Ján Hluchý, Myjava. Zapísala L. Mikušová 2006.
Mikušová, L.: Štýlová analýza hry cimbalistov v ľudových hudbách Myjavskej oblasti. In: Matúšková, M. (ed.): Štýlová a zvuková analýza tradičnej hudby. Bratislava 2006, 61-112. Etnografický atlas Slovenska. Bratislava 1990, mapy XIX, 11.
Táto webová stránka používa cookies na zlepšenie vášho zážitku. Niektoré sú nevyhnutné pre fungovanie stránky, zatiaľ čo iné nám pomáhajú analyzovať a zlepšovať váš používateľský zážitok. Skontrolujte svoje možnosti a vyberte si.
Ak máte menej ako 16 rokov, uistite sa, že ste získali súhlas od svojich rodičov alebo opatrovníka na používanie nevyhnutných cookies.
Vaše súkromie je pre nás dôležité. Nastavenia cookies môžete kedykoľvek upraviť. Pre viac informácií o tom, ako používame údaje, prečítajte si naše zásady ochrany osobných údajov. Nastavenia môžete kedykoľvek zmeniť kliknutím na tlačidlo nastavení nižšie.
Upozorňujeme, že ak sa rozhodnete zakázať niektoré typy cookies, môže to ovplyvniť váš zážitok zo stránky a poskytované služby.
Základné cookies a služby umožňujú základné funkcie a sú nevyhnutné pre správne fungovanie webovej stránky. Tieto cookies a služby nevyžadujú súhlas používateľa podľa GDPR.
Táto webová stránka používa cookies na zlepšenie vášho zážitku z prehliadania a zabezpečenie správneho fungovania stránky. Pokračovaním v používaní tejto stránky potvrdzujete a prijímate používanie cookies.