spevák
(spevár)
interpret folklórnych piesní, ktorý je obvykle aj nositeľom časti piesňovej tradície, prípadne i aktuálneho repertoáru. Znalosť piesní a spôsob ich interpretácie získavajú speváci v rodine, ale tiež od vrstovníkov a nadpriemerných interpretov zo svojho prostredia. K vynikajúcim a dobrým spevákom vo folklórnom prostredí patria nielen jednotlivci, ale často aj celé rodiny. Dôležitý je spravidla ich talent, dobrá pamäť, prednesový štýl v duchu kolektívnej normy, a najmä spevácka pohotovosť pri kolektívnom spievaní, u niektorých osobností (v závislosti od druhu piesne) aj schopnosť improvizácie. Keďže piesne sa vyznačujú pomerne dlhým potenciálnym pretrvávaním v pamäti nositeľov, z hľadiska životnosti piesne a uchovávania informácií o nich zohrávajú svoju úlohu aj speváci, považovaní vo svojom okolí za priemerných. Repertoár mužov všeobecne býva v porovnaní so ženami tematicky užší, špecializovaný na charakteristické mužské piesne (regrútske, vojenské, pastierske a pod.). No aj medzi nimi nachádzame vynikajúcich spevákov (napr. Ján Ondrejča z Čičmian či Adam Chvastek z Riečnice). Archaickejšie alebo pamäťovo náročnejšie piesne však uchovávajú najmä ženy. Repertoár dobrých speváčok obsahuje okolo 100–150 i viac piesní. Výnimočné osobnosti inklinujú k dvom speváckym typom nositeľov, z ktorých oba zohrávajú dôležitú úlohu v mechanizme uchovávania tradície. Prvý typ sa vyznačuje vysoko nadpriemernou pamäťou. Príkladom je M. Zajacová (1906) z Trenčína-Záblatia, u ktorej zaznamenala J. Kováčová do 1200 piesní. Druhým z nich sú speváci s mimoriadne tvorivými schopnosťami, ako M. Mezovská (1939) z Liptovske Tepličky, autorka cca 150 piesní aj s melódiami. Prvé monografie speváčok folklórnych piesní na Slovensku vydali K. Plicka a J. Kresánek.
Ľúbostná pieseň z Gočova (okr. Rožňava), 1963.
Keď som mašírovav… Spieva Anna Brachnová, zo Zvolenskej Slatiny (okr. Zvolen), 2004. Archív Koordinačného centra TĽK.
interpret folklórnych piesní, ktorý je obvykle aj nositeľom časti piesňovej tradície, prípadne i aktuálneho repertoáru. Znalosť piesní a spôsob ich interpretácie získavajú speváci v rodine, ale tiež od vrstovníkov a nadpriemerných interpretov zo svojho prostredia. K vynikajúcim a dobrým spevákom vo folklórnom prostredí patria nielen jednotlivci, ale často aj celé rodiny. Dôležitý je spravidla ich talent, dobrá pamäť, prednesový štýl v duchu kolektívnej normy, a najmä spevácka pohotovosť pri kolektívnom spievaní, u niektorých osobností (v závislosti od druhu piesne) aj schopnosť improvizácie. Keďže piesne sa vyznačujú pomerne dlhým potenciálnym pretrvávaním v pamäti nositeľov, z hľadiska životnosti piesne a uchovávania informácií o nich zohrávajú svoju úlohu aj speváci, považovaní vo svojom okolí za priemerných. Repertoár mužov všeobecne býva v porovnaní so ženami tematicky užší, špecializovaný na charakteristické mužské piesne (regrútske, vojenské, pastierske a pod.). No aj medzi nimi nachádzame vynikajúcich spevákov (napr. Ján Ondrejča z Čičmian či Adam Chvastek z Riečnice). Archaickejšie alebo pamäťovo náročnejšie piesne však uchovávajú najmä ženy. Repertoár dobrých speváčok obsahuje okolo 100–150 i viac piesní. Výnimočné osobnosti inklinujú k dvom speváckym typom nositeľov, z ktorých oba zohrávajú dôležitú úlohu v mechanizme uchovávania tradície. Prvý typ sa vyznačuje vysoko nadpriemernou pamäťou. Príkladom je M. Zajacová (1906) z Trenčína-Záblatia, u ktorej zaznamenala J. Kováčová do 1200 piesní. Druhým z nich sú speváci s mimoriadne tvorivými schopnosťami, ako M. Mezovská (1939) z Liptovske Tepličky, autorka cca 150 piesní aj s melódiami. Prvé monografie speváčok folklórnych piesní na Slovensku vydali K. Plicka a J. Kresánek.