obrazhttps://www.ludovakultura.sk/wp-content/uploads/2017/10/obraz1.jpg800605Centrum pre tradičnú ľudovú kultúruCentrum pre tradičnú ľudovú kultúru//www.ludovakultura.sk/wp-content/uploads/2020/03/ctlk_logotyp_vertikal-farebny-pozitivny_sk.svg
obraz
plošné zobrazenie predstáv, výjavov, postáv, vecí. Môže byť samostatným výtvarným dielom alebo súčasťou objektu (maľba na keramike, nábytku);
v užšom zmysle závesný obraz. K rozšíreniu niektorých námetov závesného obrazu prispelo v Európe v 14. a 15. storočí udomácnenie reprodukčných techník (drevorez). Drevorezné predlohy ovplyvnili aj námety neskorších obrazov maľovaných na skle, ktoré sa v dedinských interiéroch vyskytovali v 18. a najmä v 19. storočí. V tomto období sa na moravsko–slovenskom pomedzí objavovali aj keramické obrazy, produkty keramických dielní. Koncom 19. storočia boli maľby na skle vytlačené olejotlačovými obrazmi so sakrálnou tematikou, ktoré sa rozširovali a kupovali na jarmokoch a púťach. Niekedy boli olejotlačové obrazy upravované ako kazetový obraz. V dedinskom interiéri mal obraz pôvodne kultovú, ochrannú funkciu. Preto prevažovali náboženské námety. Svetský námet bol menej zastúpený (zbojníci, lovecké scény). Portrét, v dedinskom prostredí pôvodne neznámy, nahradila na prelome 19. – 20. storočia fotografia, najmä svadobná a rodinná. Obrazy sa kupovali aj ako suvenír – pamiatka na vojenčinu, na svadbu, púť. Ako vizuálne a symbolické dominanty sa umiestňovali v kultovom kúte izby. V priebehu 1. polovice 20. storočia sa pod vplyvom meštianskeho vkusu vešali v spálňach nad manželské postele. Takzvané spálňové obrazy sa ešte donedávna dávali novomanželom ako svadobný dar.
Svadobná fotografia s maľovaným pozadím romantickej krajiny. Láb (okr. Malacky), 1978. Archív negatívov Ústavu etnológie SAV, Bratislava. Foto O. Danglová
Obrazy v interiéri izby. Liptovská Teplička (okr. Poprad), 1972. Archív diapozitívov Ústavu etnológie SAV. Foto: Ján Botík
Obrazy v kultovom kúte izby. Osturňa (okr. Kežmarok), 1972. Archív diapozitívov Ústavu etnológie SAV. Foto J. Ušak
Obrazy v kultovom kúte izby. Osturňa (okr. Kežmarok), 1972. Archív diapozitívov Ústavu etnológie SAV. Foto J. Ušak.
Svadobná fotografia s maľovaným pozadím romantickej krajiny. Láb (okr. Malacky), 1978. Archív negatívov Ústavu etnológie SAV, Bratislava. Foto O. Danglová
Pišútová, I.: Ľudové maľby na skle v Slovenskom národnom múzeu v Martine a v Bratislave. Fontes, Martin 1969. Pišútová, I.: Ľudové maľby na skle II. Osveta, Martin 1979.
Táto webová stránka používa cookies na zlepšenie vášho zážitku. Niektoré sú nevyhnutné pre fungovanie stránky, zatiaľ čo iné nám pomáhajú analyzovať a zlepšovať váš používateľský zážitok. Skontrolujte svoje možnosti a vyberte si.
Ak máte menej ako 16 rokov, uistite sa, že ste získali súhlas od svojich rodičov alebo opatrovníka na používanie nevyhnutných cookies.
Vaše súkromie je pre nás dôležité. Nastavenia cookies môžete kedykoľvek upraviť. Pre viac informácií o tom, ako používame údaje, prečítajte si naše zásady ochrany osobných údajov. Nastavenia môžete kedykoľvek zmeniť kliknutím na tlačidlo nastavení nižšie.
Upozorňujeme, že ak sa rozhodnete zakázať niektoré typy cookies, môže to ovplyvniť váš zážitok zo stránky a poskytované služby.
Základné cookies a služby umožňujú základné funkcie a sú nevyhnutné pre správne fungovanie webovej stránky. Tieto cookies a služby nevyžadujú súhlas používateľa podľa GDPR.
Táto webová stránka používa cookies na zlepšenie vášho zážitku z prehliadania a zabezpečenie správneho fungovania stránky. Pokračovaním v používaní tejto stránky potvrdzujete a prijímate používanie cookies.