Michal
(29. september)
svätec, podľa biblie archanjel, vodca nebeského vojska, víťaz nad sedemhlavým drakom, premožiteľ diabla. V liturgických textoch vodca blažených do raja, váži duše pri poslednom súde. Na zobrazeniach sa najčastejšie objavuje s kopijou, ako víťaz nad drakom, od 14. storočia drží v jednej ruke kopiju, ktorou prepichuje draka, v druhej váhu s dušami. V tradičnej kultúre popri Vianociach a Veľkej noci sú dni Juraja, Jána Krstiteľa a Michala hlavné dni, podľa ktorých sa orientovala práca, rodinné i spoločenské udalosti. Je dňom príchodu jesene. Začínalo sa domáce pradenie. Na juhozápadnom Slovensku vtedy vyplácali pastierov ošípaných. O nastávajúcom chladnom počasí svedčia pranostiky: Do Jána maslo, po Michale nitka; o michalských sviatkoch: Židia trúbia na mráz; Svätý Michal z poľa spiechal.
svätec, podľa biblie archanjel, vodca nebeského vojska, víťaz nad sedemhlavým drakom, premožiteľ diabla. V liturgických textoch vodca blažených do raja, váži duše pri poslednom súde. Na zobrazeniach sa najčastejšie objavuje s kopijou, ako víťaz nad drakom, od 14. storočia drží v jednej ruke kopiju, ktorou prepichuje draka, v druhej váhu s dušami. V tradičnej kultúre popri Vianociach a Veľkej noci sú dni Juraja, Jána Krstiteľa a Michala hlavné dni, podľa ktorých sa orientovala práca, rodinné i spoločenské udalosti. Je dňom príchodu jesene. Začínalo sa domáce pradenie. Na juhozápadnom Slovensku vtedy vyplácali pastierov ošípaných. O nastávajúcom chladnom počasí svedčia pranostiky: Do Jána maslo, po Michale nitka; o michalských sviatkoch: Židia trúbia na mráz; Svätý Michal z poľa spiechal.